Hoe spreek je de vrouwelijke doelgroep aan?
Laatst was er in het nieuws dat een automerk meer diversiteit in hun doelgroep wil creëren en bedacht een marketingcampagne gericht op vrouwen. Het merk wil bestaande conventies doorbreken en meer vrouwen aanspreken in het mannenbolwerk van de autowereld. Denk bijvoorbeeld aan een flitsende commercial en het toevoegen van een roze kleur en kunstlederen bekleding aan het assortiment.
Mannen en vrouwen zijn gelijk, maar toch niet hetzelfde
Het is niet nieuw dat automerken de vrouw willen aanspreken. Dit wordt al jaren geprobeerd. Hoewel ik me afvraag of doelgroep denken überhaupt nog wel van deze tijd is ga ik er nu even in mee. Mannen en vrouwen zijn gelijk, maar toch niet hetzelfde. Generaliserend bestaan er zeker verschillen in de interesses en het koopgedrag van mannen en vrouwen. Bedrijven kunnen daar prima op inspelen.
Taakgericht vs belevingsgericht
Mannen zie je vaak meteen op hun doel af gaan, het zijn taakgerichte kopers. Vrouwen daarentegen zijn belevingsgerichte kopers. Het kijken en ontdekken voert meer de boventoon. Denk bijvoorbeeld aan het shoppen in een winkelstraat. De man gaat vaak meteen naar die ene winkel terwijl de vrouw graag winkels af gaat voor ze het ideale kledingstuk vindt.
Wat ik dan absoluut niet begrijp is dat er automerken zijn die de vrouwelijke doelgroep wil aanspreken met een kleur als Frozen Berry en kunstleder omdat ze dat kennelijk over de verkoopstreep trekt. Niets is minder waar.
Speel op behoeften in
Over het algemeen genomen worden vrouwen helemaal niet blij van roze tierlantijntjes. Vrouwen worden blij van een beleving. Ze willen de auto ervaren, rijden, materialen en opties zien. Kijken of de auto in het dagelijks leven past. Dus zorg er als automerk voor dat je op die behoeften inspeelt.
Organiseer een beleving voor de vrouwelijke doelgroep. Kies een dag en zorg ervoor dat je een gevarieerd aantal auto’s hebt klaarstaan om te rijden. En met gevarieerd bedoel ik model, motorinhoud en prijs. Het kleurtje is dus ondergeschikt heren, dat komt later wel.
Bij binnenkomst staan er hapjes en drankjes en klaar. Op de dames wc staat er deodorant en een fijne handlotion, dat soort zaken. Verzorg het tot in de details. De showroom (als de beleving in een showroom wordt georganiseerd) is een stuk leger omdat er een aantal auto’s buiten staan. Vul die ruimte op met (lokale) ondernemers die mooie producten verkopen afhankelijk van wat de doelgroep te besteden heeft. Plaats er ook een photobooth zodat de dames op de foto kunnen en vraag ze de foto’s te delen op social media waarin ze jouw bedrijf noemen. Dit zorgt ook voor de nodige publiciteit.
Ga wel mee als de dames in de auto rijden om het een en ander uit te leggen over het model, maar stel open vragen in plaats van informatie te spuien. Wat vinden zij belangrijk? Pas daar je verkoopverhaal op aan. Weer terug in de showroom kan je opties als kleuren en materialen laten zien en wees niet te pusherig over de verkoop.
Geef de dames een goed gevulde goodiebag mee als ze weer naar huis gaan. Bel ze de volgende dag op om te vragen hoe ze het ervaren hebben en kijk of daar verkoopkansen liggen.
Natuurlijk hebben we te maken met Corona, maar binnen de kaders zijn er genoeg mogelijkheden.
Vrouwen houden van socializen en praten dus veel met familie en vrienden over hun belevenissen. Over een geweldige beleving zal nog lang nagepraat worden. Mond tot mond reclame is de beste reclame die er is.
Uiteraard is dit een voorbeeld. Ik heb nog veel meer ideeën om dames aan te spreken.
Lijkt jou dit interessant en ben je benieuwd hoe jij de vrouwelijke doelgroep met jouw bedrijf kan aanpreken? Van het lokaliseren van de juiste doelgroep, tot het organiseren van een beleving en de social media daar omheen, bij mij ben je aan het juiste adres. Laat een berichtje achter, dan neem ik contact met je op.
Terug naar alle berichten