Met een verhit hoofd rijd ik de pitstraat van circuit Zandvoort weer in. De monteur en ik zijn aan het testen met bandendruk en ik ben het proefkonijn. Iets wat ik helemaal niet erg vind omdat ik zo mijn race auto nog beter leer kennen. Standaard staan de (koude) banden achter op 1,8 bar maar nu staan ze op 2,0 bar. Een verhoging van 0,2 bar lijkt weinig, maar is toch een wereld van verschil als je het hebt over het rijgedrag van de raceauto.
Is de bandenspanning van de achterste wielen hoger, dan staat de band wat boller en is er dus minder contact met het wegdek. Ideaal als je wat minder grip op de achterwielen wilt hebben. Hierdoor wordt de kont van de auto wat losser en kunnen sommige bochten makkelijker genomen worden.
Op deze manier kan er ook gespeeld worden met de voorbanden en zelfs met de banden individueel. De meeste circuits gaan rechtsom waardoor de band linksvoor dus het hardst aan het werk moet. Bij het wegrijden kan deze koude band beter een lagere spanning hebben, want dit is de band die het snelst warmte opbouwt door bijvoorbeeld wrijving met het wegdek. De juiste bandenspanning bevordert het rijgedrag van de race auto.
Toen ik die middag van het circuit naar huis reed vroeg ik mezelf af wanneer ik de bandenspanning van mijn straatauto voor het laatst had gecheckt? Bij een straatauto is het natuurlijk normaal om rondom dezelfde bandenspanning te hebben, maar het principe blijft hetzelfde. Het enige contact van de auto met het wegdek is via de banden en dat is vaak maar een half A4tje zo klein.
Een te lage bandenspanning zorgt voor vervorming van de band. Hierdoor wordt de band als het ware in elkaar gedrukt. Slijtage van de band neemt toe en er is minder grip in de bochten omdat de band niet netjes om de velg heen zit maar er als het ware overheen valt.
Zie het als een broekriem die een maatje te klein is. De riem is de band en de buik die over de riem heen flubbert is de bandenspanning. Dit zorg niet voor een gestroomlijnde vorm. Wat de band betreft zorgt het ook niet voor gestroomlijnd weggedrag. De band kan er zelfs van knappen omdat er teveel wrijving en dus druk ontstaan door de warmte in de band. Of in het geval van de broekriem, kan de broekriem knappen omdat er teveel spanning op staat door de buik.
Onderschat de bandenspanning dus niet en controleer deze één keer in de maand. Dit kan bij de meeste benzinepompen. Als je toch stopt om te tanken, kan je net zo goed even de bandenspanning controleren. De juiste bandenspanning vind je bijvoorbeeld in het onderhoudsboekje van de auto of check het op internet.
Ik heb inmiddels getankt en meteen de bandenspanning gecheckt. Wanneer ga jij de bandenspanning checken?
fotocredit: Lars Oostveen
Terug naar alle berichten